czwartek, 2 maja 2013

Dlaczego warto teraz zerwać pokrzywę na włosy?

Witajcie!
Dawno nie pisałam- mam akurat bardzo dużo na głowie w związku z przyjazdem do Polski mojej przyszłej teściowej. Chciałam dziś poruszyć tematykę pokrzywy- popularnego, niedocenianego zioła.

A to ja zbierająca tą cenną roślinkę ;)


Pokrzywa znana ze swoich właściwości leczniczych  dziś uznawana jest często jako chwast. Zioło to ma wiele wspaniałych właściwości. Zawiera wiele mikroelementów: żelazo, potas, wapń, fosfor, jod, siarkę oraz sód. W jej skład wchodzą również witaminy:  A, K, B2 i C.


Dlaczego warto ją zbierać właśnie teraz?

Jeżeli postanowimy pić napar z pokrzywy to jeśli tylko mamy ku temu okazję- ziberzmy ją własnoręcznie. Taka zerwana pokrzywa jest rośliną o pewnym pochodzeniu i wiemy, że pijemy 100% zioła, a nie jakieś mocno zmielone resztki. Warto wybrać się na łąki teraz, przed pierwszym koszeniem traw. Taka niekoszona młoda pokrzywa ma najwięcej zdrowotnych właściwości. Kolejne pokrzywy wyrastające po ścięciu wcześniejszych roślin są uboższe w dobroczynne związki. Najlepsza pokrzywa to taka przed kwitnieniem (zbieramy ją od maja). Jeżeli chcemy spożywać korzeń pokrzywy to należy pamiętać, by roślina była młoda- starsze zdrewniałe korzenie mogą być szkodliwe dla nerek ze względu na składniki, które zawierają.



Korzyści jakie daje nam pokrzywa:



- poprawa stanu naszej cery, wzmocnienie paznokci i włosów
- pomoc w walce z wypadającymi włosami; nadanie im blasku; zmniejszenie przetłuszczania się włosów
- działanie przeciwgrzybicze (korzeń) ; pomoc w zwalczaniu łupieżu
- oczyszczanie zatok, działanie antyalergiczne
- wspomaganie leczenia anemii i jej zapobieganie
- zapobieganie krwawieniom
- oczyszczanie ogranizmu z toksyn i kwasu moczowego
- działanie antybakteryjne  i antywirusowe
- pomoc w pozbyciu się nadmiaru wody w organiźmie (lekkie właściwości moczopędne)
- delikatne obniżanie poziomu cukru we krwi
- wspomaganie trawienia, wzmaganie wydzielania soków trawiennych
- zapobieganie wrzodom żołądka
- leczenie prostaty

Napar z pokrzywy zawiera:

-kwas mrówkowy
-kwas pantotenowy
-kwad octowy
-mikroelementy [wapń, żelazo, jod, fosfor, potas, siarka, sód]
-
witamina A, K, B2 i C, flawonoidy
- beta-karoten, chlorofil, ksantofil
- fitosterole
-serotonina
- olejki eteryczne


 Jak stosować pokrzywę?

Jeżeli mamy dostęp do  pokrzyw  (najlepiej młodych przed kwitnieniem) to należy je ściąć i odstawić do zwiędnięcia. Utracą wtedy one swoje właściwości parzące. Następnie trzeba je poukładać jedna obok drugiej i wystawić na słońce. Gdy będą już całkiem suche to przekładany je do papierowej torebki i szczelnie zamykamy. Nie należy używać świeżej pokrzywy, bo ma ona właściwości barwiące. Możemy po takiej płukance mieć lekko zielony odcień na włosach ;)

Przepisy:

Stosowanie od wewnątrz:
Aby wzmocnić włosy nalezy pić napar z suszonych liści pokrzywy. Łyżeczkę suszu zalewamy wrzątkiem, przykrywamy spodkiem i po kilku minutach cudowna mikstura jest gotowa.

Stosowanie od zewnątrz:
Przygotowujemy napar z suszonych liści pokzywy i wrzątku, czekamy aż przestygnie i płuczemy nim włosy po ich umyciu.

Płukanka wzmacniająca włosy:
Garść suszonej pokrzywy należy zalać ok. 1 szklanki octu. Susz moczymy przez 15min, nastepnie odcedzamy przez sito i przemywamy włosy co 2 dni.

Sposób na łupież:
Korzeń pokrzywy należy rozdrobnić i zalać 1l wody i 2 filiżankami octu. Mieszankę gotujemy ok. 30min, przecedzamy i po ostudzeniu wcieramy w skórę głowy 1 raz w tygodniu.

Sok ze świeżych liści:
 Uzyskujemy go przez rozdrobnienie świeżych liści pokrzywy w sokowirówce. Pijemy po 1-3 łyżki dziennie. Sok możemy przygotowywać na kilka dni i przechowywać w lodówce. W przypadkach grypy, przeziębień, dla wzmocnienia organizmu spożywamy mieszankę soku z pokrzywy z miodem (proporcje: sok 10 części do 100 części miodu).

Sałatki z pokrzywy: 
Z łodych listków pokrzywy możemy przygotować sałatki, możemy dodać je do zup i użyać jak liście szpinaku.


A Wy stosujecie pokrzywę? Może znacie jeszcze inne sposoby jej stosowania? :)
Pozdrawiam Was serdecznie,









20 komentarzy:

  1. Ja tam lubię w jajecznicy;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oooo to mnie zaskoczyłaś :D nigdy nie jadłam liści pokrzywy, zawsze piłam i wydaje mi się, że nie smakowałaby mi taka jajecznica :P

      Usuń
  2. Jakoś nie bardzo przekonuje mnie taka świeża pokrzywa, chyba jednak wolę te w torebkach ;D No cóż, u mnie ona sprawdza się wręcz cuuudownie! Moje paznokcie są tak mocne,że czasem aż jest to uciążliwe, włosy mniej mi się przetłuszczają nie wspominając już o całej reszcie, czyli poprawa stanu cery ;) To naprawdę niedocenione ziele,a tyle pięknych rzeczy potrafi zdziałać ;) Niestety na efekty trzeba trochę poczekać. W pielęgnacji trzeba być cierpliwym ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesz, ja wolę tą swoją- takie suszone pokruszone listki umieszczone w specjalnym pojemniczku na listki herbat wyjmujesz w całosci ze szklanki jak pokrzywę w torebce :) żadne cząsteczki nie latają po naparze, a masz pewność, że to 100% pokrzywy

      Usuń
  3. dobrze wiedzieć, pokrzyw u mnie po dostatkiem - jak przestanie padać to sie wezmę za zbieranie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) no najlepiej żeby nie była świeżo po deszczu zbierana, bo będzie długo schła i może być prawdopodobieństwo pojawienia się pleśni. Najlepiej bierać ją w słoneczne suche dni :)

      Usuń
  4. Zamierzałam zacząć zrywanie na dniach. Mam jej wiele, przyda mi się, kiedy zacznę kurację od czerwca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi narzeczony właśnie przedwczoraj skosił całą pokrzywę :P ale zdążyłam trochę zebrać hehe

      Usuń
  5. Zapraszam na rozdanie :)
    Do wygrania dwie fantastyczne bransoletki.
    http://secondhanddesigner.blogspot.com/2013/05/rozdanie-z-miyaka-bizu.html

    OdpowiedzUsuń
  6. Moja mama pokrzywę zbiera i robi sok do herbaty z niej, bardzo zdrowa właśnie na włosy i paznokcie! Słyszałam o płukance do włosów, może się na nią zdecyduję :) jak na razie mam mgiełkę do włosów z pokrzywą:)

    zapraszam do mnie, myślę że coś Ci się spodoba! :)
    kuferekczekolady.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja nigdy nie próbowałam wyciskać soku ze świeżej pokrzywy :) Fajnie, że dowiaduję się też o takim sposobie "podania" tego zioła. Myślę, że spróbuję :)

      Usuń
  7. Nie przekonuje mnie zbieranie pokrzywy ani jej stosowanie. Ja raczej z tych leniwych i wolę iść do salonu na rytuały kerastase (info o tym purediamond.pl/kolekcja-rytualow-kerastase/) po których efekty są szybkie i zniewalające:) Może kiedyś przekonam się do tych naturalnych sposobów:)

    OdpowiedzUsuń
  8. ja 3 dni temu wyciskałam sok z zerwanej pokrzywy i robiłam wcierkę ;-)

    Przy okazji zapraszam na rozdanie http://monument-of-beauty.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam, zostałaś oznaczona :)
    http://hekatehair.blogspot.com/2013/05/tag-liebster-award.html

    OdpowiedzUsuń
  10. ja słyszałam też taki sposób, że mamy pokrzywę świeżą i ostygnięty wrzątek i zalewamy tą pokrzywę tym i zostawiamy na dwie godziny, a później cedzimy i płukamy po myciu i dwa razy tak zrobiłam i nie odbarwiło mi włosów ani nic, tylko czy taki sposób będzie na włosy działał tak dobrze jak powinien?

    OdpowiedzUsuń
  11. ten sok to się trudno strasznie wyciska

    OdpowiedzUsuń
  12. Pyszne są krokiety z pokrzywą. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja pije soj z pokrzywy ktory sama wyciskam jest paskudny w smaku.Pije go naczczo tak jak wodke w kieliszku i popita..;)Mam ostra anemie...mam nadzieje ze pomoze ale nie zaleznie biore rowniez zelazo .

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo przydatny ten artykuł, dużo ciekawych rzeczy.:)
    Dodaje blog do ulubionych, pozdrawiam!:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie można suszyć pokrzywy na słońcu poniważ traci swoje właściwości. Pokrzywę suszy się w ciemnym i dobrze wietrzonym pomieszczeniu. Po wysuszeniu powinna mieć ciemno zielony kolor z widoczną białą siateczką. Brązawy kolor świadczy o zbyt długim suszeniu.

    OdpowiedzUsuń

Bardzo mi miło, że odwiedziłeś/aś mojego bloga! Jeszcze milej będzie mi jeżeli pozostawisz po sobie ślad w postaci komentarza.Dziękuję serdecznie za każdy komentarz nie będący spamem. :) Zapraszam ponownie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate

Szukaj na tym blogu