środa, 20 maja 2015

Łojotok, łojotokowe zapalenie skóry, swędząca skóra głowy, swędzące krostki na skórze głowy, wypadanie włosów

Niestety temat łojotoku nie jest mi obcy. Zmagam się z nim od wielu lat. Problem zmniejszył się wraz z przyjmowaniem antykoncepcji hormonalnej. Jak objawia się łojotok i jak z nim walczyć? I dlaczego temat jest ważny dla włosomaniaczek?


Łojotok to stan, w którym gruczoły łojowe wytwarzają nadmierną ilość łoju. Jego największą ilość  możemy oczywiście zaobserwować w miejscach, w których gruczołów łojowych jest więcej.
Jakie są objawy łojotoku?:


- szybko przetłuszczające się włosy;
- wypadanie włosów (czopowanie się mieszków włosowych, niedotlenienie);
- lśniąca cera, o żółtawym zabarwieniu;
- wypryski skórne na twarzy, dekolcie, plecach;
- swędzące krostki na skórze głowy;
- zaczerwienienie skóry;
- rozszerzone ujścia gruczołów łojowych;
- swędzenie skóry np. głowy;
- powikłanie- łupież tłusty (łupież łojotokowy- żółtawe łuski, przylegające do skóry);
- powikłanie- łupież suchy- suche swędzące duże łuski, płaty; 
- skłonność do łojotokowego zapalenia skóry (nasilające się złuszczanie naskórka, plamy rumieniowe, świąd, pieczenie);
- nadmiar łoju na czole, nosie, fałdach nosowo- policzkowych, za uszami, między łopatkami (występuje trądzik pospolity i różowaty);

Przyczyny łojotoku:

- stres;
- niedobór witamin: A,E, C, B2, B3;
- skłonności genetyczne;
- wpływ hormonów płciowych: androgenów i progesteronu;
- wpływ hormonów tarczycy i przysadki mózgowej;
- zaburzenia hormonalne np. menopauza, okres dojrzewania, wiek niemowlęcy tzw. ciemieniucha;
- zaburzenia przemiany materii;
- zakażenie drożdżakami;
- zimno (nasila łojotok);
- zbyt intensywne czesanie i drapanie skóry głowy (podrażnienia);
- mycie włosów w zbyt gorącej wodzie;
- przegrzewanie skóry głowy np. stosowanie nieprzewiewnych okryć głowy;
- pielęgnacja kosmetykami nie dostosowanymi odpowiednio do naszej skóry np. kosmetyki nadmiernie wysuszające;

Leczenie i zapobieganie łojotokowi:

- szampony przeciwłojotokowe ze składnikami przeciwgrzybiczymi;
- unikanie drapania skóry głowy- może to nasilać wypadanie mechaniczne włosów;
- dieta bogata w białko, witaminy- szczególnie B,A i E, sole mineralne;
- dieta uboga w cukier, tłuszcz, słodycze, ostre przyprawy oraz kofeinę;
- ekspozycja na słońce, spacery, właściwe dotlenienie, przebywanie na świeżym powietrzu;
-  odpowiednia ilość odpoczynku, przeciwdziałanie stresowi;
- napary ziołowe z: rumianku, szałwii, nagietka, dziurawca, łopianu, skrzypu itp.;
- niepalenie wyrobów tytoniowych, unikanie alkoholu;
- przyjmowanie hormonów np. w postaci antykoncepcji hormonalnej;
- dbanie o higienę osobistą- regularne oczyszczanie porów skóry, odpowiednia częstotliwość mycia skóry głowy;
- unikanie preparatów silnie przesuszających (nasila to wydzielanie sebum);
- wcieranie soku z czarnej rzepy (działanie przeciwłojotokowe i przeciwłupieżowe);
- preparaty o działaniu przeciwgrzybiczym stosowane miejscowo, czasami antybiotyki;
- unikanie gorących kąpieli i mycia włosów w gorącej wodzie;
- unikanie suszenia włosów suszarką, szczególnie gorącym nawiewem;
- pielęgnacja skóry i skóry głowy odpowiednio dostosowana- delikatne kosmetyki oczyszczające, preparaty regulujące ilość wydzielanego łoju, o ph 4,5-6, zamykające pory;
- stosowanie dermokosmetyków np. mydła siarkowego;
- unikanie ciasnych okryć głowy, przewiewna odzież;

Konsekwencje łojotoku:

Jeśli zauważamy u siebie objawy łojotoku, bezwzględnie należy zacząć działać! Przetłuszczone włosy wyłapują kurz i zarazki, co może skutkować swędzeniem i infekcją grzybiczą (łój to świetna pożywka dla bakterii i grzybów). Dodatkowo łojotok powoduje bardzo nasilone wypadanie włosów, co może skutkować znacznym przerzedzeniem czupryny . Nieleczony, prowadzi do łupieżu tłustego, o którym m.in. pisałam TUTAJ. Może skutkować łojotokowym zapaleniem skóry, trądzikiem pospolitym i trądzikiem różowatym, a są to dolegliwości trudne w leczeniu. Jeśli preparaty bez recepty (szampony przeciwłupieżowe i przeciwłojotokowe, płyny na skórę głowy, preparaty miejscowe do stosowania na skórę) nie działają- koniecznie należy wybrać się do lekarza dermatologa (jeśli problem głównie dotyczy skóry nieowłosionej) lub trychologa (jeśli problem dotyczy głównie skóry owłosionej). Jeśli wyniki hormonów będą nieprawidłowe, warto wybrać się do ginekologa bądź endokrynologa.

Pamiętajmy, że łojotok nie jest zaraźliwy. Przykrą wiadomością jest jednak to, że jeśli mamy skłonność do łojotoku to będzie ona nam towarzyszyć na stałe. Poprzez nasze działania możemy jednak jej dość skutecznie przeciwdziałać. 

Temat poruszyłam, ponieważ sama mam problem z łojotokiem. Moje włosy przetłuszczają się bardzo szybko, po umyciu na drugi dzień fryzura nie wygląda świeżo, a następnie skóra głowy zaczyna mnie swędzieć.Pojawia się nadmiar łoju, a następnie wypadanie włosów.  Towarzyszą temu swędzące krostki na skórze głowy. Dodatkowo moja cera szybko się przetłuszcza, kiedyś miałam problem z trądzikiem. Ważne jest zdiagnozowanie przyczyny dolegliwości- w moim przypadku są to zaburzenia równowagi hormonalnej i zapewne duża ilość stresu. Używam szamponu z czarnej rzepy (obecnie z Barwy), staram się nie dopuszczać do większego przetłuszczenia włosów, codziennie dokładnie oczyszczam cerę. Zauważyłam, że gorąca woda wpływa niekorzystnie na skórę mojej głowy oraz przesusza skórę na ciele.  Używałam szamponów przeciwłupieżowych, ale robiły mi "szopę" na głowie i bardzo przesuszały skórę. Stosowałam antykoncepcję hormonalną, która w moim przypadku nie wykluczyła całkowicie problemu łojotoku, ale lekko go ograniczyła. Jednak wciąż walczę... od lat.


Czy jestem sama z tym problemem? Jak Wy radzicie sobie z tą przykrą dolegliwością?
Pozdrawiam Was,








21 komentarzy:

  1. Cieszę się że nie mam tego problemu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja na szczęście nie mam takiego problemu, ale życzę Ci powodzenia w walce z nim :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kurczę to poważny problem. U mnie występuje ostatnio podrażnienie, ale nie w takim stopniu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Znam i wielokrotnie przez to przechodziłam ://

    hairoutine.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I jak sobie z tym radzisz? Ja staram się to opanować jak tylko mogę, ale włosy i tak przetłuszczają mi się bardzo szybko i od razu głowa zaczyna mnie swędzieć. Mój problem nie jest aż tak duży jak na zdjęciach, które zamieściłam- nie mam łupieżu (aktualnie), ale pojawiają się krostki. Aby ich uniknąć nie mogę dopuścić do przetłuszczenia... Zasadziłam czarną rzepę i wypróbuję czy to pomoże :) szampon z barwy niestety nie zmniejsza przetłuszczenia ;/

      Usuń
  5. jejku, dobrze, że ja nie mam z tym problemu
    Malinowe Ciasteczka

    OdpowiedzUsuń
  6. Mój mąż ma podobne problemy, jest to straszne, na szczęście odpowiednie szampony działają, ale nie wyleczą :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety jest to dość popularna dolegliwość... Spróbujcie znaleźć przyczynę- być może uda się ją łatwo wyeliminować i pozbyć się łojotoku :-) powodzenia!

      Usuń
  7. Mogę wam szczerze polecić coś co skutecznie zapobiega wszelkim problemom zdrowotnym (bo przecież lepiej zapobiegać niż leczyć, nie? ;). Od kiedy stosuję lampy Bioptron do naświetlań koloroterapii, zauważyłam że kupuję o wiele mniej zbędnych kosmetyków, nie mówiąc już o lekach. Te lampy mają tyle zastosowań, że trudno było mi uwierzyć. Spróbujcie bo naprawdę warto – dla zdrowia i dla oszczędności!

    Pozdrawiam, Monika

    OdpowiedzUsuń
  8. Takich stanów lepiej nie bagatelizować, bo później można mieć jeszcze poważniejsze problemy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że masz rację. Możemy stracić dużą ilość włosów, ale co gorsza nabawić się można dużych problemów skórnych. Dlatego warto próbować różnych sposobów walki z łojotokiem, a gdy samodzielne staranie nie przynosi skutków to należy szukać pomocy u lekarza.

      Usuń
  9. Moja skóra głowy w najgorszych stanach wyglądała podobnie... Powiem że bardzo pomagają wszelkie szampony/mydła do włosów z mieszanek ziół, ale koniecznie trzeba odwiedzić dermatologa, szampony apteczne jakiś oliprox, seboradin czy różne łopianowe pomimo kolosalnych cen są wporządku i naprawdę tak długo jak skóra nie przyzwyczai się do specyfiku to dają bardzo dobry efekt~

    OdpowiedzUsuń
  10. Poczytajcie o tym filtrze do wody http://www.fitaqua.com/product/filtr-prysznicowy-zmiekczajacy-z-kdf/ pomógł mojej koleżance w złagodzeniu objawów skórnej alergii, zapobiega przesuszaniu i podrażnianiu skóry przez składniki, które znajdują się w wodzie kranowej...

    OdpowiedzUsuń
  11. Mój syn od urodzenia cierpi na atopowe zapalenie skóry. Od początku kupujemy kosmetyki z firmy Emolium, które spokojnie dają sobie radę, podobnie jak i w przypadku ciemieniuchy

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie wygląda to ciekawie..

    OdpowiedzUsuń
  13. Niestety jak jest taki stan skory głowy to i włosy są rzadkie i cienkie, dlatego najlepiej udać się do specjalisty i stosować specjalne produkty.

    OdpowiedzUsuń
  14. To bardzo uciążliwy problem wielu ludzi. Jakie szampony używacie?

    OdpowiedzUsuń
  15. Strange "water hack" burns 2lbs overnight

    Well over 160 000 women and men are using a easy and SECRET "liquid hack" to drop 1-2 lbs each and every night as they sleep.

    It's easy and works all the time.

    Here's how to do it yourself:

    1) Take a clear glass and fill it up half glass

    2) Now do this amazing HACK

    and you'll be 1-2 lbs lighter as soon as tomorrow!

    OdpowiedzUsuń
  16. Ciekawy blog i fajne inspiracje!

    OdpowiedzUsuń
  17. Fajne pomysły i interesujący wpis !

    OdpowiedzUsuń
  18. 32 year old Legal Assistant Isabella Laver, hailing from Guelph enjoys watching movies like Analyze This and Magic. Took a trip to Barcelona and drives a Bentley Litre Le Mans Sports 'Bobtail'. link do strony internetowej

    OdpowiedzUsuń

Bardzo mi miło, że odwiedziłeś/aś mojego bloga! Jeszcze milej będzie mi jeżeli pozostawisz po sobie ślad w postaci komentarza.Dziękuję serdecznie za każdy komentarz nie będący spamem. :) Zapraszam ponownie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate

Szukaj na tym blogu